Het Azië waarvan wij houden - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Het Azië waarvan wij houden - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Het Azië waarvan wij houden

Door: Emile

15 Mei 2006 | Maleisië, Kuala Lumpur

We hebben een middagje een teksi gehuurd om ons wat rond te toeren. Dat was erg leuk, want zo komen we even wat verder dan loopafstand van het hotel. Het is natuurlijk wel de bedoeling om ook iets te zien! Dus, een teksi geronseld voor een paar euro om ons wat rond te rijden. Er zitten hier erg veel krokodillen op het eiland. De jongens en Sylvia willen ze graag zien, dus gaan we eerst op jacht naar... een krokodil! Alle krokodillen op dit eiland zitten op een speciale plek... de crocodile-farm! Netjes weggestopt in een farm, want van nature komen ze niet hier voor, wel op Sarawak of buureiland Sumatra. Het zijn er inderdaad erg veel, de jongens vinden het prachtig.

Onderweg vragen we eerst nog langs een vissersdorpje te rijden. Dat is echt zo mooi hier, al die kleurig geverfde houten bootjes, gammelle steigertjes, echt geweldig.
Op de terugweg laten we ons nog wat over het platteland rijden, tussen de rijstvelden door... da's toch ook zo prachtig, we zien weer veel waterbuffels en mooie herinneringen van Indonesie komen weer boven. Ook in de kampongs. Dat is toch ook zo speciaal om te zien, het buitenleven en buiten werken, traditionele huizen op palen. Onder de huizen is vaak ruimte voor beesten of om in de koelte van de schaduw te rusten of de maaltijd te bereiden. Kippen, geiten en ossen lopen rond...
We mogen even bij een oude vrouw op het erf kijken die bezig is de maaltijd voor de familie voor te bereiden... ze woont er met 3 generaties in een grote houten woning op palen. Ook de jongens vinden het geweldig en we delen in de kampong een heleboel speeltjes aan de kinderen uit. Ze komen overal vandaan en zijn nieuwsgierig! Dit zijn zulke mooie belevenissen!
De stijl van de Maleisische kampong lijkt sterk op die van de Indonesische kampong en dit is het Azie waarvan we zoveel houden... de kampongs, daarachter de tropsiche jungle, rijstvelden, prachtige vissersplaatsjes, fantastisch eten, buitenleven... aardige mensen... die typische atmosfeer, die geuren...
Als je langs de huizen komt en er rookt een vuurtje, weet je dat er gekookt wordt.
Azië is geweldig en zoals ik al eerder schreef, als je hier ooit een keer geweest bent, dan wil je terug... dit zal ook zeer zeker niet onze laatste keer zijn...

Het was een erg leuke dag!

De sleutelhanger:

We besluiten meer van het eiland te willen zien en doen dat per huurauto.
Ik laat na het ophalen van de auto (of waar dat voor door moet gaan) veelbelovend de sleutelhanger zien met de afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling.
"De auto is ietsjes groter als dit dingetje..." zeg ik wijzend naar de sleutelhanger. Het is zoiets als een rugzakje, je stapt er niet in maar trekt 'm aan...als het ware. Dan weet je ongeveer de maat van de auto. Als ik de deur dichttrek zit m'n knie klem tussen het stuur en het portier. Sylvia en ik kunnen gezellig schouder aan schouder zitten. Als Syl er niet zou zitten zou ik met m'n linker en rechter arm lekker uit 't raampje kunnen uitwaaien... zo'n ding is het dus. Als je een heuvel oprijdt moet je met z'n allen tegelijk steeds naar voren bewegen met je lijf om de vaart erin te houden... en in de bochten moet je proberen tegen te leunen want anders denk je dat dit broodtrommeltje omvalt. Echt, het is echter wel een heuze Proton, de Maleisische auto die een samenraapsel is van allerlei Japanse uit de markt geprezen brikken, en die met lijm en boutjes tot iets wat op een auto moet lijken in elkaar is gezet. Nou het is zo errug niet hoor, 't ziet er best kek uit en 't brengt ons 't eiland rond. Je kunt alles goed zien, want te snel kun je met dit ding toch niet gaan.

We rijden wat door het binnenland en genieten van de bergen, overwoekerd met jungle, de rijstvelden en de dorpjes waar we langskomen. We bezoeken 'birdparadise', wat een soort vogel-dierentuintje is. Prachtige vogels en dieren gezien.
Later gaan we op pad met een visser die we eerder op de dag hebben ontmoet. We gingen zomaar even van de weg af en we stopten toevallig bij zijn aanleg- en werkplaats om even wat te eten. Met handen en voeten hebben we hem gevraagd of hij ons een uurtje mee wil nemen de mangrove in. Dit wordt uiteindelijk een hele bijzondere lange boottocht van bijna 4 uur!!!

• 15 Mei 2006 - 18:41

Pieter En Linda:

Jullie hebben hopelijk wel een foto gemaakt van jezelf in die enorme auto!!!!

• 15 Mei 2006 - 22:39

Christine:

Gaaf hoor! En over jullie het een en ander beschrijven.......je ruikt Maleisie gewoon !!!! Heerlijk....
    Heel bijzonder allemaal! Geniet ervan! heel veel liefs

• 16 Mei 2006 - 09:01

Seppo & Eugène:

Góh, wat zijn dit toch heerlijke verhalen. Het is zo onzettend leuk dat jullie blijven schrijven en de manier waarop, dat doen boeit dat enorm. Volgens mij kun je op deze manier echt een boek schrijven, het zijn geen verhalen maar belevissen.
    Onvoostelbaar hoe goed het gaat met de jongens en dat zij ook zo blijven genieten, geef ze een dikke knuffel. Liefs Eugène