Pasar besar en pasar malam - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Pasar besar en pasar malam - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Pasar besar en pasar malam

Door: Emile

21 Mei 2006 | Maleisië, Kota Bharu

Eerst gaan we nog een dagje op stap in Kota Bharu.
We starten weer in het centrum waar we ook van de bus gestapt zijn. Eerst even een hapje te eten en drinken halen. Op het drukke plein, waar bussen en teksi's af en aan rijden, zitten we op een stoepje wat te smikkelen. We bekijken het schouwspel voor ons op straat met plezier. Op een geven moment merken we op dat niet alleen wij aan het kijken zijn naar alles wat zich op straat afspeelt, maar dat ook weer vele ogen op ons gericht zijn. Tja, misschien ook wel logisch... Wij vinden het interessant om te zien hoe het er hier aan toe gaat, in deze verre onbekende stad, waar toeristen nog nauwelijks komen. Wij zijn dus net zo'n grote attractie voor deze mensen als zij voor ons! En dan onze jongens met hun hoogblonde koppies, die vallen zo ontzettend op hier! Voorzichtigjes aan went het wel en lopen we wat rond door het centrum. Er is niet veel te vinden in deze stad. Met name de oudere traditioneel geklede mensen vangen onze aandacht. Daarnaast bezoeken we natuurlijk de in bijna alle reisboeken beschreven pasar besar, de grote markt. Deze was leuk om te bezoeken, maar de grote markten zoals in bijvoorbeeld Yogyakarta, zijn echt vele malen mooier. De pasar besar is volledig overdekt en heeft een centrale groenten- en specerijenmarkt met daaromheen met name vis en vlees. Op de bovenverdiepingen huishoudelijke raad, rijst, thee en andere zaken. De geur is bij binnenkomst onaangenaam... de geur van slacht. Kippen, geiten, stukken rund... het bloed en de sappen lekken op de vloeren en worden af en toe in gootjes geveegd. Hetzelfde bij de kippen, die door vrouwen bewerkt worden en het slachtafval gewoon van de tafel op de grond vegen. Opeens hangt Jasper aan m'n been nadat we een poosje hebben staan kijken naar hoe alles hier in z'n werk gaat. Hij heeft op een galblaasje van een kippetje gestaan die voor z'n neus met enige ander ingewanden gewoon op de grond gegooid is. In de geelgroene gal-drap staat een mooie voetafdruk. Japser vindt het een beetje vies allemaal, maar is toch wel gebiologeerd door alles. opeens zien de jongens een rat onder een van de tafels rennen, en inderdaad... ratten. We kijken er niet vreemd van op... we hebben ze al op meer markten em eetstalletjes gezien. De groenten en specerijen zijn kleurig.
'Gaan jullie mee vissen kijken?' roep ik enthousiast en wenk de jongens mee! Ze rennen achter me aan... maar komen bedrogen uit! Geen aquarium met mooie vissen! Nee, dooie stijve vissen... en ander fraais uit de zee... om op te eten! Dat was dus niet slim van mij! 'ik vind dat zielugh' zegt Matthijs beteuterd! Matthijs is een echte dierenvriend. Hij is een vegetarier in de dop. Heeft de hele vakantie eigenlijk al geen vlees of vis meer gegeten. 'Hij vindt dat zielug!'. Telkens als ik zeg dat ik zin heb in een lekker vissie of vleessie krijg ik te horen dat dat zielig is en dat hij het niet wil proeven. Wat een jochie!
Jasper krijgt nog een grote vis in z'n handen geduwd van een visboer. Hij vond het vreselijk! De vis was koud en hard... en hij zei nog "No! No... no...!"
Het is toch ook wat voor die knullen van ons hoor. Ze krijgen ook zoveel verschillende en vreemde indrukken. Wat hebben ze al veel meegemaakt op deze bijzondere reis.
In de avond hebben we nog heerlijk hapjes gegeten op de pasar malam en nog een maaltje meegenomen naar het hotel. Overdag is de pasar een parkeerplaats en 's avonds een markt. Overal staan eetstalletjes. De geuren zijn heerlijk en alles is even schitterend om te zien. In Thailand was het vaak prachtig om te zien, maar zou ik van meer dan de helft van wat je in die stalletjes ziet echt niet willen eten! Hier wil je juist alles proberen! Het is in Maleisië duidelijk allemaal properder en van veel betere kwaliteit.
Ali en Rene; het kostte ons weinig voorstellingsvermogen jullie hier te zien zitten genieten!!!

Het was weer een hele bijzondere dag met veel indrukken!

• 21 Mei 2006 - 19:10

Silvia Van Dam (Tibia):

Jeetje de reis zit er bijna alweer op! tijd vliegt.
    Heb het idee dat Sylvia nog zeer kort geleden aankondigde dat ze ontslag zou nemen voor deze reis!

Wat een mooie reis is het geworden. Heerlijk lijkt het me om dit met je gezinnetje te kunnen doen!

Geniet nog heerlijk van de laatste 'loodjes' van deze reis en met wat mazzel komen jullie terug als het hier heerlijk weer is!

• 21 Mei 2006 - 20:34

Seppo & Eugène:

Hoe moeten we hier nou weer op reageren, een markt met vis, vlees, specerijen en ... ratten? Het laatste leeft ook nog en dan moet je hier ook nog gaan genieten, soms begrijpen wij het ook niet helemaal. Jasper en Matthijs jullie hebben helemaal gelijk hoor. Jasper spreekt onder tussen al een woordje Engels "no, no, no" en Matthijs is vegetarier geworden. We zijn trouwens ook heel erg benieuwd hoe Matthijs spreekt. Al

• 21 Mei 2006 - 22:54

Theo En Ans:

Ben benieuwd als jullie straks weer thuis zijn, dat wordt dus echt afkikken hier, Geen markten met ratten, geen mooie stranden, geen avonturen, geen camper geen los lopende apen, kangeroe's etc.Niet meer zo na gekeken worden, gewoon weer in onze alle daags Hollandse massa mee stressen. Nou luitjes geniet er nog van en probeer het allemaal hééééél lang vast te houden.
    Groetjes en tot heel gauw.
    Wat klinkt dit alweer dichtbij.
    xxxxxxxx Ans Theo