Eerst naar het land van de glimlach - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Eerst naar het land van de glimlach - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Eerst naar het land van de glimlach

Door: Emile

04 Januari 2006 | Nederland, Nijmegen

We vertrekken de 29e naar Bangkok in Thailand. Het land van de glimlach.

Land van vervlogen koninkrijken, oude culturen, dichtbeboste bergstreken in het noorden, groene rijstvelden, in het zuiden witte stranden en azuurkleurige zeeën, kleine oude traditionele dorpjes en overvolle hectische steden waar moderne vooruitgang in schril contrast staan met oude tempels en paleizen.

Ik verheug me erop, om de eerste dagen naar Bangkok te gaan.
Hoewel er vele liefhebbers van deze miljoenen-metropool zijn, zijn er evenzovelen die er het liefst het moment van aankomst weer zouden willen vertrekken.
Bangkok telt meer dan 15 miljoen inwoners en is berucht vanwege de drukte, de verkeersopstoppingen, de luchtverontreiniging. Maar wie daarlangs kijkt ziet een metropool met een bizarre wirwar van antieke heilige tempels en paleizen en moderne gebouwen, oosters en westers, chaos en rust, de drukst bezette stadswegen ter wereld en aangenaam rustige kanalen met drijvende marktjes, exotisch en hedendaags, een samensmelten van vele verschillende oude en nieuwe culturen.
Kortom, een stad die erg veel heeft te bieden.
Ik wil er graag een paar dagen vertoeven om een en ander te zien...en te beleven.
o.a. Chinatown lijkt me geweldig, evenals een tocht over de Chao Phraya (de grote rivier).

Waarschijnlijk zullen we daarna voor een aantal dagen naar de kust reizen ten zuidoosten van de grote stad.
Daar ligt op een afstand van ruim 200 km van de hoofdstad een ondergewaardeerd en aantrekkelijk kustgebied. Voor de kust ligt Ko Samet. We vinden in deze regio vast een plekje om even te relaxen. Aan een strandje (ze zijn er van wit koraalzand, het water is er helderblauw). Er zijn vele ongerepte vissersdorpjes zoals Ao Khai. Met oude kleurrijke bootjes wordt de buit gehaald en er zijn geweldige visrestaurantjes. Laem Mae Phim is geliefd bij de Thai zelf en is nog niet zo commercieel verpest. Dat kan ook nog een aardige plek zijn voor onze eerste rustplek.

Terug richting Bangkok.
Mogelijk kunnen we via Muang Boran gaan (even ten zuidoosten van de Bangkok), de antieke stad die eigenlijk een museumstad is. Een park volgebouwd met met name replica's van de meest interessante bezienswaardigheden die Thailand rijk is.
Verder kunnen we naar Nakhon Pathon gaan (50 km ten westen van Bangkok). Het is naar verluid de oudste stad van Thailand en herbergt het hoogste boeddhistische bouwwerk ter wereld.
Aardig moeten ook de vissershavens van Samut Sakhon en het iets verder gelegen Samut Songkhram zijn. Niet ver daarvandaan ligt landinwaards de wereldberoemde dagelijkse drijvende markten an Damnoen Saduak. Je kunt je er met de snelle Rua hang yao (langstaartbootjes) laten vervoeren. Overigens is dit ook in Bangkok een mogelijkheid op de oude kanalen.

Daarna willen we graag naar Ayutthaya En Lopburi. De stad ligt zo'n 90 km ten noorden van Bangkok. We kunnen per bus, maar het is ook mogelijk om per boot over de Chao Phara te gaan. Dat is vast een mooie maar lange tocht.
Ayutthaya is een eeuwenoude koningsstad. Een groot openluchtmuseum. Misschien verblijven we er een nachtje.
Daarna zullen we even moeten bekijken hoe we richting Chang Mai zullen gaan, waarschijnlijk kan dat het beste met een comfortabele nachttrein vanuit Bangkok.

Chang Mai in het noorden heeft de toegangspoort tot minder toeristische gebieden waar in de bergen nog verschillende oude bergvolkeren geheel zelfvoorzienend leven. In februari worden er bloemenfestivals gehouden welke onovertroffen schijnen te zijn. Chang Mai schijnt nog een redelijk relaxte Aziatische sfeer te hebben. Misschien heeft het wel een beetje de sfeer zoals ik mij die herinner van Yogya Karta (Java), het was er heerlijk.
De oude stad heeft genoeg aan cultuur te bieden om er een paar dagen te verblijven.
We vinden er wel geschikt onderdak. Het liefst een eenvoudig klein familiehotelletje met een zwembadje. Dan kunnen we met de jongens ook eens een dagje rustig poedelen en spelen in het water.
We zullen ook onze rustmomenten echt moeten nemen!

Ook de omgeving van Chang Mai biedt genoeg interessante zaken om te bezoeken. De omgeving kenmerkt zich door steeds weelderiger wordende natuur en bebossing en bergen. Wat beslist de moeite waard is om een olifantenreservaat of trainingscentrum te bezoeken, en een tocht te regelen op de rug van zo'n dikhuid. Dat zullen de jongens vast ook fantastisch vinden. Alhoewel...zo'n olifant is natuurlijk ongelovelijk groot...en hoog! We zullen zien. Ik vind het een must om in de omgeving het liefst een meerdaagse tocht te maken om zo het leven in de kleine nederzettingen te zien en beleven!
We zullen dan in eenvoudige homestay's o.i.d. verblijven denk ik, lijkt me geweldig! Die ervaringen waren in Indonesië ook fantastisch!
Om nog noordelijker te reizen richting Chang Rai, is misschien niet haalbaar.
Beter zal het zijn om gefaseerd via de centrale vlakte af te zakken naar Bangkok.
Er is genoeg te zien en te beleven onderweg.

We zullen wel zien. Ter plekke bekijken we wel het één en ander. We nemen het zoals het komt. In principe hoeven we niets!
Alles wat we zullen zien en meemaken is bijzonder en speciaal.
Ik ben benieuwd hoe het zo samen met onze jongens zal gaan in die eerste indrukwekkende maand!

Emile

• 06 Januari 2006 - 12:43

Cees & Frieda:

Wat een heerlijk vooruitzicht. Voor jullie is 't spannend, maar ook voor ons, het "thuisfront..". Geniet van de voorbereidingen. Het moment van vertrek is al heel gauw! Als kind van 7 heeft Bangkok bij mij(Frieda) een diepe indruk achtergelaten:de drukte, de gebouwen, markt op het water. Ik ben dus benieuwd hoe Jasper en Matthijs dit gaan ervaren.

Veel liefs en groetjes!!!!

• 07 Januari 2006 - 15:56

Maarten En Ingrid:

fantastisch dat jullie toch nog weg kunnen !!!
    Veel plezier, amar we zullen jullie voor die tijd nog wel zien.

• 07 Januari 2006 - 22:36

Silvia Van Dam:

Wat heerlijk, weer concrete plannen MET data!!!

Wens jullie alvast een hele fijne, gelukkige, zezonde reis toe!

• 18 Januari 2006 - 08:50

Carla:

Fantastisch te lezen dat jullie nu toch nog weg kunnen. Geniet ervan. Wij gaan jullie volgen in de groep (en daarbuiten).
    Heel veel (reis)plezier, ontdekkingen en avonturen.
    Groetjes, Carla vanuit Los Angeles
    (www.vlinderen.com/finchroad)

• 18 Januari 2006 - 14:56

aftellen is begonnen :)

het reis is het doel, het doel is de reis

• 18 Januari 2006 - 17:02

Michael:

het is natuurlijk DE reis :)

• 18 Januari 2006 - 22:52

Christine:

Lieve vrienden!
    Nog 11 nachtjes en dan gaat jullie grote reis beginnen. Nog 11 weken en dan zullen we elkaar ook weer zien! We zijn erg benieuwd naar jullie reisverhalen en kijken er naar uit om jullie een stukje van Australie te laten zien.
    Hele goede reis!
    Liefs,
    Christine
    xxx

• 21 Januari 2006 - 11:07

Rob En Irma:

wij wensen jullie heel veel plezier en geluk met jullie trip.
    Het is een hele onderneming dus geniet van al het mooie wat je tegen komt.

Dat het snel mag beginnen voor jullie veel liefs en groetjes !!!!!

• 23 Januari 2006 - 18:54

Jolande:

Hallo Silvia en familie
    Wij wensen jullie ontzettend veel plezier, geniet van de mooie landen die jullie aandoen en geniet vooral van elkaar! 4 maanden zijn zo om!!! Fijn dat jullie alsnog kunnen gaan!
    Groetjes Jolande, Hans, Pleun en Kim (Yahoegroep)

• 24 Januari 2006 - 10:12

Petra Smit:

Hoi Emile, Sylvia, Jasper en Matthijs,

Hele fijne reis, we zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wij gaan volgend jaar en doen bijna dezelfde landen aan dus we volgen jullie verhalen op de voet! Hoe oud zijn Jasper en Matthijs?
    Heel veel plezier!

Met vriendelijke groet,

Petra Smit
    (van het forum langdurig op reis met kinderen)

• 26 Januari 2006 - 16:10

bon voyage

a good traveller has no fixed plans and is not intend to arrive

• 26 Januari 2006 - 17:25

Fam. Janssen:

Hele goede reis, heel veel plezier, gezondheid en geluk. Succes met alles. Tot over 4 maanden of tot mails.