Intermezzo - Reisverslag uit Adelaide, Australië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Intermezzo - Reisverslag uit Adelaide, Australië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Intermezzo

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg

14 April 2006 | Australië, Adelaide

Betreft een aantal indrukken in New South Wales

"Kunnen de kinderen even buiten wachten?"
wordt mij keurig gevraagd als ik iets aan de bar wil bestellen.
Vol ongeloof vraag ik nog twee keer of ik het goed gehoord heb!
Ik zeg de bardame vriendelijk maar doch dwingend dat ik er niks van begrijp en dat de kinderen bij mij blijven!
"It's the law sir"....
Nog een maal laat ik haar weten dat ik niet van plan ben de kinderen naar buiten te brengen en dat ik anders sowieso wegga en hier niks zal gebruiken. Met tegenzin geeft ze me mijn zin.
Kinderen mogen niet aan de bar komen.
Wat denken ze nou helemaal, dat die jochies van 4 en 6 de protomonee trekken en een biertje gaan bestellen? Wat een hipocrisie.
De alcoholwetten zijn hier buitengewoon streng! We hebben het er lang over gehad, vol verbazing.
Overal staan in New South Wales ook op ieder straathoek borden dat er geen alcohol genuttigd mag worden. Zelfs als je een dorpje binnenrijdt staan er soms borden langs de weg, 3 bij 4 meter groot "no alcohol in public zones".
In Sydney kun je helaas niet zo maar een terrasje of restaurantje binnenlopen en ergens lekker gaan zitten. Nee, er staan vaak grote borden "please wait untill you will be orderd by the staff to a place to be seated" of iets dergelijks .... allemachtig...en op je weg naar het tafeltje krijg je een bordje met een nummertje. Dat kennen we bij ons gewoon niet.

Overal staan ook waarschuwingsborden en borden met verboden of geboden.
Waar schoongemaakt wordt zul je nooit vallen over de schoonmaakspullen, maar wel over de waarschuwingsborden en pionnen.
In het zwembad van het hotel zou je bijna een epileptische aanval kunnen krijgen van alle felgele waarschuwingsborden op muren en vloeren. 'be carefull, floor van be wet and slippery'. Ja hallo, we zijn in een zwembad!
Bij iedere traptrede staat een sticker 'watch your step'. Bij de zwembaden (ook in NZ was dat zo) zijn beveiligingshekken voor de kinderen. Nou, daar kom je als volwassene zelfs bijna niet doorheen en de driedubbele beveiliging om het hek open te maken zit zo hoog dat ik er met mijn 1.90 m zelfs nauwelijks bij kan.
'female staff is working here' staat er in de kleedkamer (oeps) en dat camera's en mobiele telefoons (zit ook vaak een cameraatje in) verboden zijn. Verder staan er nog andere waarschuwingsborden waardoor je gaat denken dat het zwembad zooo gevaarlijk is, dat je liever maar weer weggaat...zonder gezwommen te hebben.

Op straat is het hier en daar niet anders.
Op parkeerplaatsen staan hier soms borden met wel 23 regels verboden! (ik heb ze echt geteld!).
De aanwijzingen op de weg zijn soms ook niet te geloven. In Nederland zou dat bij het naderen van een kruising met stoplichten ongeveer zo gaan klinken;
'pas op, er komt straks een belangrijke verkeersaanwijzing'
'pas op, hier volgt de belangrijke aanwijzing'
'er volgt straks een kruizing'
'de kruizing wordt geregeld door een verkeerslicht' vergezeld van een bord met een plaatje van een....verkeerslicht.
'het licht kan mogelijk op rood staan, verminder uw vaart'
'wees voorbereid om te stoppen'
Ja, je kunt niet voorzichtig en duidelijk genoeg zijn.

Rode bordjes langs de wegen met aanwijzingen wanneer en waar je wel of niet op bepaalde tijden mag stoppen of parkeren staan soms om de 4-5 meter (een forse autolengte) langs de weg.

Borden langs de weg met: 'Trees close to road' (en dan staan de bomen alsnog zo'n 2-3 meter de berm in). Maf! En wij maar kijken: Waar dan???

Zo is er nog veel meer van dat gedoe.
Ik had het niet verwacht, maar op verschillende gebieden is de 'betutteling' wel voelbaar.

Op de primary school en college zijn uniformen verplicht. Nu is daar op zich zeker niet veel verkeerds aan en er zijn zelfs redenen te bedenken om het juist te doen. Maar af en toe heb ik medelijden als je ziet waarin sommige kinderen moeten lopen. Je hebt vlotte en leuke schooluniformen. Maar ook bedroevende aartsconventionele oudbollige talenka broeken en blazers voor jongens en vreselijke geruite hollyhobbie poppenjurkjes vooor de meisjes, dat snap ik eerlijk gezegd niet zo erg. Soms kun je ze zo in het decor van een ouderwetse film zien lopen, compleet met kniehoge kousen en lakschoentjes.

Einde intermezzo

ps
Houdt geplaatste berichten van NZ en foto-toevoegingen in de gaten!

  • 14 April 2006 - 12:26

    Remco:

    We zijn in Engeland ook al eens met Emma uit een kroeg gezet, vanwege dezelfde regels. Veel van die 'flauwekul' regels komen dan ook daar vandaan. Je ziet hetzelfde in de US en Canada. Mensen klagen veel over de 'betutteling' in Nederland, waar het dus eigenlijk gelukkig nog wel meevalt.

    Gelukkig is er buiten de vele verkeersborden nog een hoop moois om van te genieten. Ga zo door (met genieten en schrijven)! Jullie verhalen zijn zo uitgebreid en meeslepend dat je je lezers vele duizenden euro's bespaart doordat niemand meer naar deze landen toe hoeft te gaan.

  • 14 April 2006 - 16:55

    Seppo & Eugène:

    Oh,oh...dat klinkt niet goed, dat er geen alcohol genuttigd mag worden. Hallo familie Goeting is onder weg, dat kan niet, ik wens je sterkt. Ach zo erg is het niet maar we genieten er wel van op de juiste momenten, niet te geloven dat de jongens niet naar binnen mogen of aan de bar mogen zitten, het kan toch ook met een glaasje sinas en dat is ook gezellig. ik wens je sterkte daar in de stijd maar blijf vooral geniet. Bedankt maar weer voor dit heerlijke verhaal. XXX Eugène

  • 14 April 2006 - 19:43

    Adri:

    Het klinkt als overgestructureerd, daar down under.

    Weet je,
    behalve oost-indisch doof, bestaat er ook een variant als oost-indisch blind.

    Volgens mij zijn ze daar in dergelijke landen experts in.
    " No worries, mate"
    Gewoon selectief kijken en ' ignore the overkill'.

    Groetjes.

  • 15 April 2006 - 13:00

    Cees & Frieda:

    Lieve Emile, Sylvia, Jasper & Matthijs,

    's Lands wijs, 's lands eer!!!!
    Kijk door alle regels heen.
    Er is nog zoveel moois om van te genieten.

    Veel liefs en groetjes,

    Cees & Frieda

  • 16 April 2006 - 23:19

    Theo En Ans:

    Wij vragen ons af, of er ook flitsers langs de wegen staan, want daar word je hier ook niet vrolijk van, dan misschien nog liever wat borden. Maar buiten die borden is er nog zoveel moois waar jullie wel van genieten en wij ook weer. Wederom was het weer een leuk verhaal.
    Groetjesxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wij gaan met ons 4 tjes een unieke reis maken van 4 maanden naar Thailand, Nieuw Zeeland, Australie en Maleisie. Het wordt vast onvergetelijk!!! :)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 108807

Voorgaande reizen:

29 Januari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: