Bijna is het zover! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Bijna is het zover! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Bijna is het zover!

Door: Emile

20 Oktober 2005 | Nederland, Nijmegen

Bijna is het zover... het is nog maar vier-en-halve week voordat we afreizen naar 'het verre oosten'.
Op 20 november om 07.15 uur hopen we te vertrekken vanaf Schiphol. We hebben de tickets. In principe hoeven we alleen nog maar onze spullen te pakken. De vluchten zijn geboekt en we hebben een camper in New Zealand. Verder komt alles wel goed. We maken er een avontuurlijke reis van, niets moet, we nemen het zoals het komt. Dat houdt het avontuurlijk en je maakt meer mee. Misschien zien we er iets minder door, maar we hebben wel de tijd aan onszelf. Door niet alles te regelen beleef je veel meer en is iedere dag een nieuw avontuur.

Nesteldrang...

Er bekruipt mij een soort nesteldrang. Thuis en op de zaak moet er nog van alles geregeld worden. De dingen moeten af zijn.
Omdat het mijn eigen toko is, geeft me dat toch wel druk. Gelukkig heb een aantal goede en fijne collega's aan wie ik de hele boel met vetrouwen over kan dragen.

Ik heb enorme zin om naar Kuala Lumpur te gaan. Daar starten we onze eerste 4 weken van de reis. Deze ultramoderne stad met haar vele verschillende stadsdelen met allen hun eigen etnische karakters zal in Maleisië het start- en eindpunt zijn.
Het verre oosten heeft een enorme aantrekkingskracht op me, ik ben blij dat het bijna zover is. Ik verheug me er op om van dit avontuur te gaan genieten en het te delen met mijn geweldige jongens Jasper en Matthijs (6 en 4 jr). Ik ben benieuwd hoe we dit samen gaan ervaren, ik ben er zeker van dat het een diepe intense ervaring gaat worden! Het zal ons allen veel brengen, daar ben ik zeker van!

Het verre oosten

Selamat datang; Welkom!
Een heerlijk welkom in het verre oosten hebben we eerder mogen ervaren in Indonesië.
Daar zijn we toch wel verliefd geraakt op de oosterse, zuid-oost Aziatische sferen.
We gaan terug...
Maleisië, land met vele gezichten en kleurrijke contrasten. Land van ongerepte natuur en oerwouden. Eeuwenoude culturen met hun oorsprong in centraal Maleisië, maar ook met wortels in de Indiase-, Chinese-, Europese en Arabische oude culturen. Maar ook land van ultramoderne hightech ontwikkelingen. En ook... een fantastische eetcultuur... hhmmm... ik kan de geuren van weleer in Indonesië nog ruiken! Het zijn emoties geworden waar je je nooit meer van kan losmaken!
We krijgen de komende vier maanden reizen nog een stortvloed over ons heen.
Absorberen maar! :)

We zullen enkele dagen in Kuala Lumpur verblijven. We reizen met openbaar vervoer en de rugzak en zullen ons onderdak met name vinden in eenvoudige hotels en lodges/homestays.
Globaal zal onze reis als volgt verlopen;
We vetrekken richting de westkust, naar vriendelijke oude kampongs (oa Chinese) waarvan meerderen op palen zijn gebouwd. Het zal onze eerste aanraking met het echte Maleisië zal zijn. Vandaar trekken we noordwaarts richting de Cameron Highlands. Daar zullen we kennismaken met heuvelige en bergachtige landschappen begroeid met - in nevelen gehulde oerwouden, thee- en specerijenplantages en Engelse koloniale nederzettingen. Ook een uitstapje naar wat centraler gelegen gebieden als de Genting Highlands waar kampongs bewoond worden door de afstammelingen van de Orang Asli (de oorspronkelijke stammen van Maleisië) en Minangkabouwers (oorspronkelijke bewoners van Sumatra).
Daarna zullen we (misschien) doorreizen en wat tijd genieten op Penang. Dat leent zich voor een paar daagjes strand te combineren met verschillende culteren die zich daar hebben gevestigd. Vervolgens zullen we via het noorden naar de oostkust trekken waar het toerisme nog niet zo sterk is doorgedrongen.
Het oosten is nog traditioneel en bewaard. De kampongs en de bevolking hebben hier hun identiteit nog kunnen bewaren en zijn in economisch opzicht achtergebleven. De bevolking is er nog gehuld in traditionele kledij en is met name agrarisch (rijstbouw). Aan de kust leeft met name van de visserij. In deze gebieden spreken de mensen lokale dialecten en wordt Bahasa Malaysia (voertaal) nauwelijks gesproken en verstaan. Ook hier zal de reis afgewisseld worden met het ontdekkingen en ervaringen van dat wat het land en de bevolking biedt en rustmomenten aan de stranden van de zuid-Chinese zee. Via de Taman Negara (de oudste oerwouden van onze aarde) alwaar we hopelijk 2 dagen zullen doorbrengen in de jungle, reizen we terug naar KL en zit ons verblijf in Maleisië er op!
Op 19 december vertrekken we naar Australië!
Onze rugzak gevuld met ervaringen en indrukken van dit prachtige land!

School

Onze twee zonen, Jasper en Matthijs (6 en 4 jaar) krijgen van de school een lespakket mee.
Ze weten al heel goed dat we heel erg lang weg zullen zijn, maar ze kunnen de omvang van alles niet begrijpen. Dat we aan de andere kant van de wereld zullen zijn, in verre warme landen en waar niets is zoals het hier is... We proberen ze regelmatig bij de voorbereidingen te betrekken. Jasper heeft daar niet altijd zin in. Misschien heeft hij er al teveel over gehoord. Nu het dichter bij komt hebben we het er vaak over. "Ja, dat zie ik dan wel hoor", zegt ie dan. Maar soms vindt hij het ook fantastisch gaaf! "Dan ga ik op een olifant rijden!" Matthijs is zo lekker onbevangen, die vindt alles prima!
We zullen ze onderweg en op rustdagen zelf lesgeven, zodat ze naast alle ervaringen van verre landen en andere culturen, ook de dingen leren die ze anders op school zouden leren. Gelukkig is Jasper heel gemotiveerd om te leren lezen, schrijven en rekenen. Het zal best heel goed gaan, daar heb ik wel vertrouwen in.
We zullen vanwege onze jongens sowiezo rustmomenten in moeten bouwen. Ook voor onszelf is dat heel goed.
Ik zie het ook steeds meer als een soort sabatical. We hebben enkele 'tropenjaren' achter de rug. Met de drukte van een eigen zaak, een jong gezin, en altijd veel onderweg in een soms veel te druk sociaal leven is dit een heel welkom vooruitzicht.
We zullen veel over onszelf leren.
De reis zal zo een verreikend leerschool voor ons allen zijn!
We hebben er zin in!!!

• 22 Oktober 2005 - 13:53

Cees & Frieda:

Over een maand zeggen we tegen jullie:
    " Selamat jalan" (Goede
    reis) Leuk om te lezen hoe jullie met de voorbereiding van dit avontuur bezig zijn.

Veel liefs,
    Cees & Frieda

• 25 Januari 2007 - 12:59

Marianne:

23 Oct 2005 20:05 uur

Hoi Jasper en Matthijs,

Wat heerlijk om de wereld niet via een atlaskaartje op school te leren kennen maar er echt op bezoek te gaan. Dan leer je het land pas echt kennen. Passen jullie wel op voor de "wilde dieren". Je kunt ze niet allemaal aaien hoor!

Veel liefs van Marianne