In Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu In Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

In Ayutthaya

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg

12 Februari 2006 | Thailand, Ayutthaya

Na een lange reis met de bus van Hua Hin naar Bangkok hebben we om tijd te winnen daar toch een taxi genomen naar Ayutthaya.
Het plan was om de trein te nemen. Er was echter een enorme traffic-jam en de taxi zou er ongeveer even lang over zou doen om naar Bangkok Hua lampoon trainstation te rijden als naar Ayutthaya.
Bangkok is echt such an enormous crowded place. Het is nauwelijks voor te stellen. Wat een drukte. Het wegennet staat altijd vast hier en omdat er geen plaats meer is op de vaste grond gaan ze dan maar de lucht in. Er doorkruisen de voorsteden en de stad verschillende highways op allerlei niveaus. Hier en daar wel 4 of 5 hoog. En werkelijk alles, alles is volgebouwd.
De helft van wat er gebouwd wordt, is of lijkt wel half af. Het geld is op een gegeven moment waarschijnlijk op en de bouw blijft stilstaan. Verder zie je hier overal rommel en afval. Alles wordt maar ergens gedumpt. Soms heb je een dead-end street waar aan het eind de vuilnisbergen soms 3 of 4 stock hoog zijn! Je ziet, we waren er misschien een uurtje en het laat opnieuw een grote indruk achter.

We zitten nu in central Ayutthaya. Oorspronkelijk is dit de koninklijke hoofdstad (13e eeuw) en gebouwd op een kunstmatig eiland. Het centrum bestaat uit de historical ancient city. Dat is een groot openluchtmuseum van oude tempels en paleizen welke echter allemaal in de 17e eeuw verwoest zijn door de Birmezen. De overblijfselen zijn dus met name ruines.
We zitten in een geweldige guesthouse (Tony's Place). Dit toetsenbord is meer Thais dan Romeins en er zijn volgens mij ook nog toetsen verwisseld, vandaar het ontbreken van leestekens hier en daar.
Tony's Place is gelegen in een leuke straat met verschillende guesthouses, so probebly one of the best places to be. Er is hier een gezellige drukte van wereldreizigers van allerlei pluimage en je hebt er gemakkelijk leuke contacten. De guesthouse is een uit met name teakhout opgetrokken hut met allerlei balkonnetjes, dakjes, vele gezellige zitplekjes en overal kleine lampjes. De sfeer is een mengeling tussen Thais en koloniaal en overal is iets te zien.
Er klinkt typisch de muziek die je in dit soort tenten verwacht, sixtees en seventees, heerlijk! Erg gezellig, we gaan hier vast nog minstens 2 nachten blijven. Sylvia zit nu op ons gezellige balkonnetje en kijkt uit over het restaurantje en de lichtjes en de bedrijvigheid in de straat.

De jongens doen het overigens nog steeds geweldig, ik ben zo trots op ze. Af en toe maken ze wel amok, maar het gaat tot nu toe erg goed! De Thai zijn overal waar we komen helemaal gek op ze. Overal worden we nagekeken, wordt er gelachen, willen ze eventjes aan hun zitten, zijn ze wel echt?
ooh...vellie hensom! wordt er dan geroepen in beroerd engels.
Vanmiddag mochten de jongens zich eventjes uitleven in een soort jazz- en blueskroegje naast de guesthouse. Ze werden gewoon van de straat geplukt. Jasper achter de drum, zo leuk, hij glunderde zoo heerlijk...
Vanavond is er een jamsession, misschien pak ik er wel even een Shinga (dat is een biertje hoor).
Het is hier iets goedkoper dan wat we tot nu toe gewend zijn. Hoewel voor Nederlandse begrippen het meeste belachelijk goedkoop is moet je toch erg oppassen dat je je geld niet te snel opmaakt. Je begrijpt niet dat je hier dezelfde dingen vindt als bij ons in Nederland (bv Lays chips en ola ijsjes, kleding ed) en dat niet eens de helft of soms zelfs een 10de kost van bij ons.
Ook snap ik niet dat er in Europa zoveel saaie en lelijke Japanse, Koreaans en Thaise autos rondrijden en dat er hier zoveel mooie modellen rondrijden?
Afijn, dat is niet zo heel erg interessant. Ik merk dat we deze site steeds meer gaan gebruiken als ons eigen dagboek. Dat is eigenlijk ook ideaal. En het is een erg leuke manier van contact houden.
Morgen gaan we waarschijnlijk met een tuktuk ons een paar uurtjes laten rondrijden door de ancient city. Hop on and hop off when we want to, the driver waits. Easy deal, ook met de jongens waarschijnlijk leuk en handig.
Wat sidewalks zijn weten ze hier ook niet. In ieder dorp of stad waar we tot nu toe zijn geweest moet je zo goed uitijken waar je loopt. Overal waar men bouwt gebruikt men het overgelbeven beton en poogt daar iets van een stoepje van te maken of wat daarvoor door moet gaan.

Vandaag was ik zelf nog even bij de dokter.
Ik had op mijn voeten, onderbenen handen en armen allemaal prachtige paars wordende vlekken en blaasjes met een leuk relief.
Net een landkaart zouden de jongens gezegd kunnen hebben (even voor het voorstellingsvermogen).
Nou is mooi paars niet lelijk, maar om nou te voorkomen dat ik straks nagekeken wordt en er gefluisterd wordt...ooh monstel ipv ...oh hensom... dacht ik, toch maar even laten kijken.
Qua salaris ben ik blij dat ik fysiotherapeut in Nederland ben en niet dokter in Thailand. Het consult inclusief een batterij medicijnen kostte me 240 bath, wat ongeveer 6 euro is!
Ik wilde nog wilde grapjes maken over ernstige tropische ziekten maar dat zal ik
niet doen (het is natuurlijk wel zo, maar om geen ongerustheid te zaaien zal ik zeggen dat het een contactallergie is).
Heb ik toch nog een grapje gemaakt. Hohoho.
Hopelijk is het met een weekje weg.
Wat wel een beetje kloten is is dat het zeer waarschijnlijk van de Deet is. Dat is een ongelovelijk smerig spul maar eigenlijk bijna onontbeerlijk vanwege de muskieten, zeker straks in het noorden. Ik riskeer maar wat beten en zal 's avonds de pijpen aan de broek ritsen en een lang shirt aantrekken ter voorkoming van al teveel muskitobites!

ps
Iedereen weer bedankt voor de berichten, we genieten er enorm van hier in het verre Thailand.

Ger en Hermi
Dank voor jullie reactie, heel erg leuk.
Vervelend om te horen dat het met de gezondheid niet gaat zoals wenselijk is. Doe wat voor jullie het beste is! Hoewel ik van thuis en werk eigenlijk niet veel mis, denk ik met een warm gevoel aan onze goede en plezierige contacten!

  • 12 Februari 2006 - 16:47

    Marianne:

    Hoi Emile, Syliva, Jasper en Matthijs.
    Ik geniet enorm van je verhalen! Kijk elke dag wel even of er nieuws is, heerlijk. Geniet ze!!! Hier is alles oke.

  • 12 Februari 2006 - 18:46

    Maarten, Ingrid En Thomas:

    Hoi Emile, Sylvia, Jasper en Matthijs,
    Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie reis. Ik kijk bijna elke dag of er een nieuw berichtje is. Veel plezier, groeten,
    Ingrid

  • 12 Februari 2006 - 19:50

    Eugène & Seppo:

    Geniet maar lekker, pech van de Deet (wat dat ook wezen mag) en maak er wat van! Jullie berichtjes zijn heerlijk om te lezen.

  • 12 Februari 2006 - 20:57

    Marleen Van Uden:

    Geweldig om te lezen wat jullie allemaal beleven. Zo kan ik Matthijs (en jullie natuurlijk)goed volgen.
    Fantastisch ook al die foto's van het dagelijks leven daar. Die zijn voor jullie straks een onvergetelijke herinnering.
    Ik blijf jullie volgen, geniet ervan en beterschap voor Emile!
    Knuffeltje voor Matthijs.
    Groetjes, Marleen.

  • 13 Februari 2006 - 07:33

    Andre:

    Allergische reacties op Deet komen veel voor, dus dat zit er dik in. Onze ervaring met plaatselijke antimuggenmiddeltjes is trouwens goed hoor.
    Groeten, A.A.en D.

  • 13 Februari 2006 - 10:28

    Marianne G.:

    Hoi "velly hansom family",

    Het wordt toch tijd dat ik ook eens naar het verre oosten ga: Misschien wordt ik dan ook een keer "knap" genoemd. Maar je moet er aan de andere kant wel veel vuilnis voor trotseren als ik jullie verhalen lees. Misschien zit het hem in het contrast?
    Nee hoor, jullie zijn gewoon knap natuurlijk en zeker knap vind ik hoe jullie jullie belevenissen uit "de pen" weten te laten vloeien. Het is inderdaad ook voor jezelf een mooie manier om een dagboek over te houden aan deze reis. Dus ga zo door. Wij zijn daar ook heel erg blij mee.

    Veel liefs,

    Marianne

    (p.s.: Zorg er in ieder geval voor dat de muskito's je niet aantrekkelijk vinden)

  • 13 Februari 2006 - 14:39

    Annigje:

    Hoi Matthijs, wij sturen je even met z'n allen een mailtje, omdat we jou zo vreselijk missen!
    Dina:Lieve Matthijs, ik mis je! groetjes aan je vader en je moeder. Zo is het klaar!
    Britt: ik mis je. Wat vind jij leuk daar? Het gaat hier goed! Groetjes Britt.
    Tobias: lieve Matthijs, ik mis je. Groetjes van Tobias.
    Rick: Wat heb je daar gedaan? Meer weet ik niet.
    Tom: Lieve Matthijs, ik vind jou heel lief! Ik wil je eigenlijk wel een knuffel geven, nou dat was het.
    Marc: Lieve Matthijs, veel knuffeltjes van Marc.

  • 13 Februari 2006 - 14:55

    Paul:

    Hoi allemaal,
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. Hier in de praktijk is het ook kei lache! Lekker druk, tevreden patienten, etc. Groetjes Paul

  • 13 Februari 2006 - 18:18

    Cees & Frieda:

    Hoi Emile, Sylvia, Jasper & Matthijs,

    Na een dag hard werken(verschil moet er zijn) toch maar de computer aangezet om te kijken of er nieuws is vanuit de andere kant van de aardbol en ja hoor...........er is weer nieuws:we mogen weer met jullie de reis beleven. Wat fijn! Neem ook de tijd om tot rust te komen en te genieten. Emile, sterkte met je vrienden " de muskieten". Hebben Sylvia & de kids daar geen last van?
    Have fun.....en tot het volgende journaal!!!!

    Voor jullie alle 4 een dikke knuffel,

    Liefs en groetjes,

    Cees & Frieda

  • 14 Februari 2006 - 12:07

    Michael:

    beam me up scotty

  • 16 Februari 2006 - 16:36

    Sabine:

    Hoi allemaal,
    Na 2 weken offline ben ik nu in het nieuwe huis online. Toch even gekeken hoe het bij jullie is. Jullie zijn heel actief met berichten over jullie reis. Leuk om te lezen. Veel plezier,
    Sabine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wij gaan met ons 4 tjes een unieke reis maken van 4 maanden naar Thailand, Nieuw Zeeland, Australie en Maleisie. Het wordt vast onvergetelijk!!! :)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 109011

Voorgaande reizen:

29 Januari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: