Queenstown & Milford Sound - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Queenstown & Milford Sound - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Queenstown & Milford Sound

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg

19 Maart 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Ik ben heel erg de tijden en de dagen kwijt en eigenlijk is dat heerlijk! Mijn horloge broke down op schiphol-airport en ik geen nieuwe gekocht. Ook het wereldnieuws hebben we eigenlijk nauwelijks tot niet bijgehouden, wat is dat heerlijk rustig!
Het reizen in NZ is zo heerlijk ongecompliceerd en alles komt zoals 't komt, just the way it has to be! Way to go!
Toch meten we af en toe iemand vragen of rekenen welke dag het nou eigenlijk is, we hebben immers wel afstanden te overbruggen, dus enig tijdsbesef blijft noodzakelijk.

De vooruitzichten om naar de Milford Sound te vliegen zijn goed voor de volgende middag. Yippee! Aan het eind van de dag is er overleg met de piloot geweest en hij wil om 08.00 uur gaan vliegen. Om 07.00 uur moeten we even informeren of het doorgaat, dus vroeg naar bed (13.00 uur)?! en
's morgensvroeg om half 7 de wekker(mobieltje) gezet.
Op het moment dat ik informeer is een wagen van het vliegveld al onderweg om ons op te pikken...awesome!
Nauwelijks tijd nog dus om onze ochtend odeur en nachtelijke coupe te fatsoeneren. Gelukkig hadden we wel de vorige avond al een en ander klaargemaakt!
Eenmaal op het vliegveld zien we al snel verschillende kleine aircraft's staan. We hebben al kennis gemaakt met de piloot, aardige vent. We hebben al livejackets aan gekregen omdat de ruimte in zo'n 6 persoons toestelletje dusdanig klein is dat je zo'n ding in geval van nood nooit aankrijgt. Daarnaast vlieg je door de bergen en erg laag dus er is ook nog eens geen tijd voor! Hoe geruststellend allemaal!Sylvia vindt het een beetje spannend allemaal en ze heeft niet de meest romantische dromen over dit vluchtje gehad. Matthijs is wat angstig door de lifjacket's en vraagt zich af of we gaan verdrinken, och de schat! Op het platform aangekomen lopen we naar het kleinste en naar ik meen ook oudste vliegtuigje dat er staat (was wel de goedkoopste!). Het is en Piper Cherokee, eenmotorig. De piloot geeft wat uitleg en vraagt mij naast hem te komen zitten om in geval van nood het vliegtuig over te nemen. Voor het vertrouwen zeg ik dat ik in Nederland juist met mijn brevet bezig ben maar dat ik dit toestel nog nooit heb gevlogen. Hij zal mij op kruisvlucht de juiste gegevens brieven en dan het toestel overgeven zegt ie.....cool! Nee hoor, maar ik mag wel naast hem zitten (lucky me!), hij wijst me er wel op dat ik van de pedalen bij mijn voeten af moet blijven! De deur naast mij sluit niet meer best en na enige keren slaan met het deurtje en wat geram zit ie dicht. "No worry's, you won't get sucked out when it opens in flight but it's very windy, it's just fine". Oke dan!
Ik vindt het zooo cooool dat je alles kan meemaken van begin tot eind! We krijgen headfones op tegen het lawaai en om de piloot te kunnen horen. We hebben een tussenlanding om nog een 6e passagier op te pikken. Taxien, vaart maken..off we go!
Wat onvoorstelbaar gaaf is dit! Al heel snel vliegen we over eindeloos lijkende besneeuwde bergtoppen van de South Alps. Het is niet te beschrijven, zooo mooi!
De bergen zijn erg ruig, dramatisch steile en diepe ravijnen, onmetelijke hoogten met sneeuw en ijs en hier en daar een opaalkleurig gletschermeertje, gletschjers... dit moet je gezien hebben. Ik kan het met niks anders vergelijken!
We hebben clear bleu sky en visebility, more than perfect! Daags ervoor vlogen ze niet vanwege the bad conditions. We are very very lucky!
Tussenlanding, we dalen en de piloot wijst mij in de verte het grasveldje, links een gletschermeer, rechts bergen. Zo is dat hier, fantastisch. Er is een windvaan en een kerosinepomp.Het vliegen gaat hier gewoon op zicht. Even later vliegen we richting Tasmansea en verschijnen de sounds. Dit zijn fjorden. De Milford sound behoort tot de grootste en meest dramatische door zijn grote steile uit het water omhoogreizende bergen tot 1600 m hoogte! We vliegen de sound binnen op lage hoogte en aanschouwen dit natuurwonder.
Na de landing maken we een cruise over de sound. Het water is donker en kalm. Het vriest (denk ik) en er staat een loeiharde wind. Bovendeks is het ijzigkoud maar ik wil dit ten volste beleven! Hier en daar hangen mistflarden en nevelen van de nacht. De jongens vinden het veel te koud en blijven binnen. Van grote hoogten storten watervallen zich naar beneden. Het is een onvergetelijke (korte) tocht.
"let's chase some mountains and glaciers" zegt de piloot en hij neemt ons mee over bergen en door dalen.
What a scenery...what an experience!!!

Als ik de lotto win ga ik voor een brevet want vliegen in zo'n klein toestelletje is zooo gaaf!

  • 19 Maart 2006 - 10:38

    Seppo & Eugène:

    "Vlieg naar de regenboog de regenboog en ik hou alleen van jouw ... alleen van jouw" (Paul de Leeuw, 20 maart'1998)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wij gaan met ons 4 tjes een unieke reis maken van 4 maanden naar Thailand, Nieuw Zeeland, Australie en Maleisie. Het wordt vast onvergetelijk!!! :)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 108929

Voorgaande reizen:

29 Januari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: