Thermal Wonderland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Thermal Wonderland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Thermal Wonderland

Door: Emile

19 Maart 2006 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Dat we al ter plekke zijn bij dit geothermal wonderland is just perfect omdat de 'lady knox' geiser rond 10.00 uur een eruptie heeft.

Als wij aangekleed zijn rond 09.00 uur is de parkeerplaats al volgestroomd. We zien echter iedereen weer terughollen naar hun auto's en ze sprinten allemaal weer weg. Ons bekruipt het gevoel dat die geizer wel eens ergens anders zou kunnen zijn...waar je met de auto naartoe moet rijden.....
Echt weer iets voor ons....denk je ter plekke te zijn...doe je je best eens vroeg te zijn....ga je straks een bijzonder natuurverschijnsel missen....
Ik dus kort voor tienen in een rush naar het visitorcenter...tuurlijk....kaartje kopen en als een dolle met de camper naar een andere lokatie scheuren....enkele minuten voordat de geiser gaat spuiten zijn we ter plekke en we maken het begin gelukkig nog mee.
Echt iets voor ons hoor...we zijn vaak ergens of precies op tijd....of te laat. Dat zit nou eenmaal in ons, we maken er ook geen punt meer van...het is niet anders. We zijn ook altijd de laatsten bij het weggaan. Of het nou om een gezellig feestje gaat of hier bij dit soort dingen. Ook nu weer...na enkele minuten fotoshooting holt iedereen weer naar hun auto's om naar de andere geothermische activiteiten te gaan kijken.

Als wij bij de auto komen is de parkeerplaats alweer leeg en staat onze camper daar moederziel alleen. De geiser was niet echt enorm spectaculair, maar wel bijzonder genoeg om er voldoende tijd aan te besteden en ervan te genieten. Wij snappen er nooit iets van dat mensen naar de andere kant van de wereld komen, de kans hebben een natuurspectakel te bekijken wat maar op drie plaatsen op de wereld te zien is en na het schieten van 3 fotootjes weer opgesodemieterd zijn. ('we moeten vliegen rennen springen en weer doorgaan...')
Ook hier vindt Matthijs het weer een beetje eng... het landschap borrelt en rookt en dampt, het stinkt naar zwavel.

Het landschap is ook hier wel echt zeer bizar te noemen. Vervreemdend, haast buitenaards.
Er zijn hier verschillende kloven en kraters waar uit de diepten van de aarde borrelende gassen omhoogkomen. Hier en daar is de zwavel in de lucht zo overheersend en zijn de dampen zo heet dat je er nauwelijks kan ademhalen. Fel geelgekleurde zwavelafzettingen zitten langs de randen van spelonken en gaten in de aarde.
Er zijn borrelende modderpoelen en kokende meren, soms bijna lichtgevend geel of opaal van kleur. De geluiden in de kokende poelen lijken volgens de jongens het meest op natte scheten! Hier en daar zijn in de instabiele aardkorst grote dampend kraters ontstaan. Hier en daar kun je horen onder je voeten dat je over grote holle ruimtes loopt.
Er zijn ook overal warning-signs voor de uiterst instabiele aardkorst en de gevaren ervan!
Het is een bijzondere indrukwekkende, maar ook uiterst bizarre ervaring om hier geweest te zijn. Dat is het gevoel dat het bezoek aan deze vulkanische zeer actieve gebieden achterlaat.

We lunchen (laat) met weer eens beef-onion-pie, carrot-pie, pecan-caramel-pie en koffie....wat zijn wij toch weer heerlijke genieters! Alle parkeerplaatsen zijn leeg als wij weer eens als laatsten gaan.

Ik heb ergens een beetje meedelijden met de gasten die met busladingen tegelijk aangevoerd worden en na eem paar minuutjes, een kwartiertje of een half uurtje weer de bus in moeten. Er is hier zo veel te zien! Wij maken belachelijk veel foto's, maar hebben alles op de foto's ook echt gezien en beleefd. Hoeveel mensen zijn er niet die thuis op de foto gaan kijken waar ze nou eigenlijk geweest zijn?!

Doing it the easy- the relaxed and layed back way...
Het is verrukkelijk!

• 19 Maart 2006 - 10:13

Omama:

Fijn weer wat van jullie te horen,al zijn het alleen hoofdstukken.We zullen maandag met veel liefde aan jullie denken. kusjes voor allemaal

De groetjes van Opapa en Omama

• 19 Maart 2006 - 10:53

Seppo & Eugène:

De laatse van de elf, ik kon het niet laten wat je weet ik moet weten wat er gaat gebeuren en we wachten allemaal geduldig af. We gaan in ieder geval weer een mooi tijd tegemoet met geweldige verhalen, geniet er van!