Aan de voet van de vulkaan Mt Ruapehu - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Aan de voet van de vulkaan Mt Ruapehu - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Aan de voet van de vulkaan Mt Ruapehu

Door: Sylvia

19 Maart 2006 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Gisterenavond pas om 23.00 uur in Okahune aangekomen.
We wilden eigenlijk eerder stoppen maar voelden ons vaak opgejaagd door de enorme trucks die hier rijden en omdat we geen goede plek konden vinden. Dus rijden we maar door en door. On the desert-road zagen we in de maneschijn de vulkaan al liggen, dat was erg indrukwekkend! Verder was het donker en ook echt 'desert-achtig' en voelden we ons er niet lekker bij om hier ergens in de leegte te gaan staan. Dus, omkeren, andere weg maar proberen. Na een lange weg in het dorpje Okahune eindelijk een geschikte plek gevonden. Bij een speeltuintje. Jasper en Matthijs waren weer erg blij toen ze de volgende ochtend het speeltuintje zagen. Speeltuintjes zijn hier altijd erg goed en centraal in een parkje gelegen en er zijn altijd picknicktafels en toiletten, keurig verzorgd.

In het vroege zonnetje wordt het al snel warm en we ontbijten lekker buiten. Eitjes erbij, een goed begin!
De vulkaan zien we in de verte liggen, er ligt sneeuw op. Met de helderblauwe lucht is het een schitterend gezicht. Jasper is erg nieuwsgierig geworden door alle verhalen over vulkanen en wil er graag naar toe. Pas tegen elf uur zijn we zover. De weg naar de vulkaan gaat erg snel omhoog en al snel hebben we prachtige outlooks. Onderweg slingert de weg door schitterende rainforests. Als we hoger komen verdwijnt langzaam de begroeiing en wordt het steeds kaler. We stoppen voor de schitterende outlooks over het ruige vulkaanlandschap (er zijn hier meerdere vulkanen en kraters dicht bij elkaar). In 1995 zijn hier nog grote uitbarstingen geweest die maanden hebben geduurd en in het landschap is te zien aan de begroeiing waar de lavastromen zijn geweest. het is erg indrukwekkend. De jongens zijn helemaal enthousiast en zoeken lavasteentjes. Matthijs: "Dit is een héél bijzondere steen!" Zo leuk dat zo'n jochie zo heerlijk enthousiast kan zijn!

Als we naar beneden rijden, stoppen we in het rainforest om te 'hiken'. We zijn direct, na enkele meters lopen al in een heel andere wereld. Weer zo prachtig (net als aan the westcoast van het zuidereiland)! Het is er zó dicht begroeid dat je zonder een pad je geen weg zou kunnen banen! Zo geweldig! De bomen zijn soms van onder tot boven begroeid met allerlei mossen en varens en andere parasiterende planten. De bomen staan soms schots en scheef en zijn soms grillig en mysterieus van vorm (spooky, zoals ze begroeid kunnen zijn, mooi mooi mooi....).
Ook Jasper houdt erg van natuur, dat vinden we erg leuk. "Wat een mooie boom", "kijk eens hoe mooi die zonnestralen daar door de bomen stralen" en "hoor je dat mooie vogeltje?" Vaak zegt hij zulk soort dingen.
We genieten er allemaal erg van. De jongens verzinnen onderweg allerlei opdrachtjes (bv 'gooi eerst drie steentjes in het water om verder te mogen').
Pas na drie kwartier zijn we op de helft van de route. Op het bordje stond dat het heen en terug drie kwartier duurt. Maar goed, we kennen onszelf, wij kijken graag rond, met de jongens gaat het langzaam, maar we zien en genieten enorm van dit soort hike's!
Na een korte pauze maar teruggegaan. Als Jasper dan nog een blaadje oppakt om in een beekje te gooien gilt hij het in een keer uit! Er zit een enorme zwarte spin op en hij is zó geschrokken dat hij ervan rilt en heel overstuur huilt. Hij heeft minuten- en minutenlang erg moeten huilen. Eenmaal bij de camper snel een koekje voor de troost.

Eenmaal terug in Okahune wil ik heel graag een berichtje op de site zetten en de mail checken. Het is ook weer tijd voor wat boodschapjes. we vinden al snel een nieuw speeltuintje en koken daar ook. We spelen wat, eten, drinken een wijntje.
We eten voor de verandering weer eens lam. Dat vinden we beiden heerlijk en is hier relatief goedkoop. Ik werk nog wat met Jasper aan school en ook Emile gaat nog even het net op. Dan de jongens in de pyama's en achterin slapen. Wij kruipen voorin en gaan een stukje rijden naar Whakapapa village. Dat ligt ook in het Tongariro NP. Hier zijn 2 andere grote vulkanen die we morgen zullen gaan zien. Je kunt er met een stoeltjeslift de vulkaan op. Dat wordt vast leuk!
Maar eerst een romantische avond met Emile! ;)

• 19 Maart 2006 - 10:49

Seppo & Eugène:

Ik lig niet zo graag aan de voet, dit lijkt mij wel interessant!

• 22 Maart 2006 - 15:20

Omama:

Lieve allemaal we wensen jullie een goede oversteek naar het 3de land van jullie droomreis veel kusjes voor jullie Jasper en Matthijs jullie nog veel meer kusjes van Opapa en Omama