Mooiste stad van de wereld? - Reisverslag uit Sydney, Australië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Mooiste stad van de wereld? - Reisverslag uit Sydney, Australië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Mooiste stad van de wereld?

Door: Emile

24 Maart 2006 | Australië, Sydney

Volgens de Sydneysiders en vele anderen is Sydney de mooiste stad van de wereld.
Sydney is mooi, heeft een schitterende ligging en een fantastisch stabiel klimaat. Maar de mooiste stad van de wereld?
Sydney is wel schitterend!

Om de kosten wat te drukken hebben we voor ons eigen ontbijtje gezorgd en smeren we voor de lunch een bammetje. Voordat we op pad gaan zwemmen we nog even met de jongens in het zwembad van het hotel (dat helaas gelegen is op the groundfloor en niet on the rooftop.
Als we door de stad lopen richting the Botanic Gardens kijken we 'our eyeballs out of their shells'. (jaja, dat is een typisch Australische uitdrukking...humhum).
Oud en nieuw gaan hier op indrukwekkende manier naadloos over in elkaar. Oudere gebouwen in victoriaanse-, renaissance- of art-deco stijl staan hier in de schaduw van torenhoge spiegelende hoogstandjes van de moderne architectuur.
Je weet soms niet meer waar je moet kijken. Ook door de hoogteverschillen in de stad en de grote gebouwen staat alles telkens in een ander perspectief. Ondanks de grootsheid is het karakter van de stad vriendelijk en ervaren we het niet bedreigend zoals in Wellington. Overal zijn barretjes (soms hypermodern) en kleine eilandjes groen. Er lopen veel zakenlieden en we vragen ons af waarom die niet op kantoor zitten, maar misschien hoort dit wel bij de Aussie-cultuur.
Tussen de sky-scarpers door zie ik 'swerelds tweede beroemdste brug liggen; the famous and huge Sydney harbour bridge. Ik krijg er kriebels van in m'n buik, zo mooi!

We vertoeven uren in the Botanical Gardens en genieten van the stunning vieuws over the Farm Cove bay, the bridge, the opera-house, the Sydney-sky-line....het is echt schitterend.
De scheiding tussen de hoogbouw en het park is messcherp en daardoor een bizar contrast te noemen. The operahouse is fantastisch mooi. Zo slenteren we wat door de stad en genieten ons helemaal suf van alle indrukken en maken belachelijk veel foto's. Dat komt omdat het hier belachelijk mooi en gaaf is. We fotograferen digitaal dus het maakt ook geen hol uit! je kunt er altijd nog wat deleten.
We nemen overal veel tijd voor en ook onze jongens genieten weer volop! Eerlijk is eerlijk, onze jongens doen het zo geweldig! We hebben zo'n geweldige tijd samen!
Voor de jongens zijn het hele afstanden die we dagelijks lopen, en dat gaat al 2 maanden zo!

Er vliegen hier niet of nauwelijks musjes of mereltjes. Nee, hier vliegen papagaaien en kakatoes en andere tropisch aandoende felgekleurde en aparte vogels. Er heeft zich ook een enorme kolonie 'fying foxes' (een zeer grote vleermuissoort) gevestigd in the Botanic Gardens. Zeer apart.
Nog diep onder de indruk van deze eerste dag settelen we ons aan de Sydney Cove east-bay op een terrasje. We drinken heerlijke wijn, eten pizza en verwennen onszelf met cappucino en moddervette verrukelijke titamisu- en chocolate-pie.

Geleidelijk valt de avond over de stad en gaan de lichtjes aan. We bellen even met Nederland waar alles gelukkig OK is. Langzaam worden we overvallen door weer een nieuwe indrukwekkende aanblik van de stad bij avond. Duizenden en duizenden lichtjes verlichten de sky-scrapers en de straten...we gaan niet terug naar het hotel...nee, we blijven nog even genieten!
De spits op het water is voorbij. De tientallen catamaran-ferry's die af en aan voeren blijven nu aan de kades liggen en het gezellige avondleven begint.
Plots worden we overvallen door een enorme regenbui en zijn we allemaal drijfnat. Het deert ons echter niet. Matthijs valt bij mij op de arm in slaap, we slenteren terug naar het hotel en kopen onderweg een fles lekkere wijn.

De jongen hebben deze dag 8 uren met ons mee geslenterd!! Zonder 1 keertje te mopperen! Ze slapen heerlijk!
Wij drinken wijn en met een glimlach op ons gezicht realiseren we ons weer eens dat we
een geweldige tijd hebben en dat we enorm bevoorrecht en gelukkig zijn!!

Sydney is schitterend!

• 13 April 2006 - 16:19

Pieter En Linda:

Hallo hallo,
    leuk die verhalen over Sydney! Zo herkenbaar. Wij hebben ook veel tijd in de Botanical Gardens doorgebracht, ongelooflijk dat je zo'n plek midden in een stad hebt! Achteraf hadden we nog een paar hele goede lunch- of eettips voor jullie gehad....Ik kon net de foto's niet bekjken, hopelijk lukt het zo (ben benieuwd). Heel veel plezier en tot mails,
    liefs van ons

• 13 April 2006 - 19:27

Seppo:

Toen ik de titel las werd ik al enthousiast: Wat leuk, dacht ik, een stukje over de stad Enschede, maar dat bleek toch iets te voorbarig...

• 13 April 2006 - 20:22

Eugène:

Het is zo bijzonder dat jullie nog steeds genieten en nog steed kunnen genieten. Wat jullie allemaal beleven is toch ongelovelijk. Je zegt het zelf maar het is geweldig zoals de jongens dit volhouden en met plezier de dagen vol lopen.