Genieten in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Genieten in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Genieten in Sydney

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg

27 Maart 2006 | Australië, Sydney

26 & 27 maart, Sydney.

We keuvelen wat door Sydney's citycenter.
Jasper is al sinds Queentown-NZ z'n jas kwijt (en ik m'n gave Northface-petje). We willen een jas voor hem kopen maar we vinden niks. Het is erg druk maar wel heel gezellig. Het blijft een prachtige stad vol grote contrasten.

Wat ons opvalt is dat er hier erg veel mensen zijn die enorm hun best doen om er zo duur en extravagant mogelijk bij te lopen. Wij kunnen vaak een glimlach niet bedwingen en vinden vaak dat ze eerder voor gek lopen dan dat ze er mooi uit zien. Neem nou die zonnebrillencultuur hier. Die brillen lijken wel op het vizier van een motorhelm, maar dan met pootjes eraan. De trend is hier duidelijk; draag een zo groot mogelijke opvallende bril! Verder; opvallende jonge grieten van rond de twintig zien eruit als veertigers die weer jong willen zijn (de best mogelijke beschrijving, snap je wel?). Dat ziet er dus lekker apetijtelijk uit, bwaah. Maar goed, misschien lopen wij wel erg achter. We zijn hier tenslotte wel in een echte wereldstad waarbij ons Amsterdam compleet in het niet valt (zou ik denken).
Je proeft hier echt de allure, de grootsheid, het internationale en het mondiale!

Wel is het ons na 2-3 dagen duidelijk dat onder de opvallende zogenaamde mooie buitenkantjes van bepaalde groepen Sydney-siders een armoedig binnekantje zal zitten.
Dat er een soort sociaal-emotionele armoede en platheid bij een deel van de bevolking is, daar heb ik al over gelezen. Dat wil ik na 3 dagen Sydney best bevestigen want het straalt er hier en daar gewoon vanaf. Rijkdom zit binnenin je!

Dat daargelaten, voel je wel een sfeer van gezelligheid, buitenleven op de straten en in de parken, luchen en dineren doe je hier op een terrasje of elders in de stad, er is hier en daar vertier en muziek.
Het is wel een stad die HET heeft!
Water is hier overal! De zee, de baaien, de havens, in parken, in vijvers en fontijnen....overal is water. En het water is een essentieel onderdeel van het vervoer. Tientallen en tientallen ferry's en watertaxies en cruiseschepen meren af en aan. Plezierjachten varen rustig rond om van water en wind te genieten, en soms om te laten zien dat je veel geld hebt natuurlijk!
Daarnaast is de stad schitterend gelegen in een licht glooiend landschap en ook dat draagt weer bij aan haar schoonheid.
We hebben heerlijk geslenterd door the Rock's en Darling Harbour. Deze laatste wijk en havens heeft een uiterst modern uitgaanscentrum. Alles is hier gebouwd onder moderne architectuur. Rondom de havens liggen vele en vele eettentjes en terrasjes. Het gonst er van de mensen en de muziek, het bruist er van de gezelligheid.

Als de avond valt en de jongens eigenlijk al heel moe zijn, is het weer genieten van de lichtjes langs het water en in de stad.
Al die lichtjes in de havens, de barretjes, en tot hoog- heel hoog in de lucht. Want ook hier riekt de skyline tot aan de wolken.
Het is weer een schitterende en heerlijke dag geweest.

Het is een stad die ons beiden raakt en waar we het liefst met ons tweetjes eens tot in de late uurtjes zouden willen zwerven en doorzakken.
De jongens zijn hardstikke moe, we moeten ze beiden dragen. Matthijs legt z'n koppie op Sylvia's schouder en valt in de armen van Sylvia in slaap. Jasper hangt lekker bij mij in m'n armen.
Het is wel errug vermoeiend voor ons, we hebben nog een best stukkie lopen voor de boeg en dan zijn die apen behoorlijk zwaar! Toch blijft het zo heerlijk om te voelen wanneer ze zich zo tegen je aanvleien en zich overgeven....heel speciaal.

Morgen is het maandag. Gelukkig hebben we een camper kunnen regelen, dat kostte wel wat telefoontjes maar het is gelukt!
Eerst gaan we naar Marly, een van de suburbs aan de Pacific, daarna naar the Bleu Mountains.

We verlaten deze schitterende stad om weer de natuur in te gaan!

  • 14 April 2006 - 16:28

    Seppo & Eugène:

    Soms, nee eigenlijk altijd vraag ik me af waar jullie toch iedere keer de tijd vandaan halen om zulke heerlijke verhalen te schrijven. S'morgens kijk ik altijd eventjes snel of er weer berichtjes zijn en dat doe ik s'avonds weer. Altijd wil ik hoe dan ook even reageren want dat geeft zo'n nauw contact, maar het zijn van mij altijd maar een paar woorden. Haad me dingen voorgenomen maar die spreek ik niet uit want ik schaam me rot...geen tijd! Als ik jullie verhalen lees, nu weer zo relaxed...heerlijk en dan denk ik, "ik wil dat ook!" Al mijn kleine berichtjes komen uit een goed hart en het is moeilijk met zo'n enorm groot contrast om leuke en interessante verhalen te schrijven van uit Nederland. Geniet en schrijf maar door want ik (wij) blijven jullie op de voet volgen. Veel liefs, Eugène

  • 16 April 2006 - 22:37

    Theo En Ans:

    Wij sluiten ons helemaal bij Seppo & Eugéne aan, zulke mooie verhalen en dan willen wij ook iets leuks schrijven, maar het blijft toch steeds bij een dood gewone reactie, maar ook deze komen uit een goed hart en tenslotte is het maar goed, dat jullie zoveel mooie dingen beleven,want daar zijn jullie ook voor gegaan. Blijf genieten en hopelijk ook schrijven, want dan kunnen wij genieten van jullie mooie verhalen.
    groetjesxxx ans en theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wij gaan met ons 4 tjes een unieke reis maken van 4 maanden naar Thailand, Nieuw Zeeland, Australie en Maleisie. Het wordt vast onvergetelijk!!! :)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 59
Totaal aantal bezoekers 108922

Voorgaande reizen:

29 Januari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: