De krokodil en de olifant - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu De krokodil en de olifant - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

De krokodil en de olifant

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg

07 Februari 2006 | Thailand, Hua Hin

Wat is het in de tropen toch geweldig!
Alleen al het klimaat. Hoewel warm, zijn we daar nu al goed aan gewend. Het is denk ik nog steeds zo'n 35 graden en de luchtvochtigheid is ongeveer vergelijkbaar met wanneer je onder de douche staat. En toch is het heerlijk! Soms krijg je het gevoel alsof het als een deken om je heen gedrapeerd wordt, zeker in de avonden, dan is het echt zo zwoel. Waar we nu zitten hoor je continue de krekels, de gekko's en de tjik tjak's. Dat geeft een heel bijzonder gevoel! Wat ook een heel bijzonder gevoel geeft, zijn de bijna niet meer te tellen muggesteken op m'n voeten, benen en armen. Daar wordt ik af en toe gek van...maar...we nemen het zoals het is, met muggenbulten dus.
Die antimuggenmelk, met Deet, die helpt echt geweldig! In ieder geval tegen krokodillen...die zijn nog niet in onze buurt gekomen! Maar tegen muggen? Nou hier trekken ze er zich in ieder geval niks van aan! Ik hoop in Chiang Mai wel, want daar heerst Malaria!
Vandaag liepen er trouwens 7 olifanten langs onze hut! (wel met baasje hoor, ik denk dat ze gewerkt hebben in de bossen buiten het dorp). We zijn er meteen met de jongens heengerend! Eentje kwam er rustig in onze richting gelopen met z'n enorme poten! Geweldig, Matthijs zat op mijn schouders en kon de olifant recht in de ogen kijken. Nieuwsgierig als Matthijs kan zijn vond hij het prima toen de olifant met z'n slurf eventjes aan hem en mij ging ruiken. Ik aaide voorzichtig de slurf, joh wat een dikhuid. Het glibberige beslijmde uiteinde van de toeter kwam toen wel heel erg dicht bij en betaste een beentje van Matthijs. Toen dacht ie zeker, even z'n papa een kusje geven...en met z'n toetert zoog die even op m'n voorhoofd en op m'n shirt. Het liet een welriekend slijmspoor na! Ik heb Sylvia meteen opdracht gegeven de was te gaan doen in de rivier.

Gisteren ben ik zoals Sylvia vertelde bij een enorm feest geweest ter gelegenheid van de opening van een tempel.
Het was schitterend! Er was een enorme avondmarkt en veel op de lokale markten hier draait om de eetcultuur, de geuren en kleuren zijn dan ook fantastisch. Verder werd er schouwspel opgevoerd en was er veel muziek. We konden het al dagen horen bij ons hutje maar wisten niet waarvan het was. Het was een 9 dagen durend feest. Er was ook min of meer een geimproviseerde openluchtbioscoop gemaakt op wat mij de lokale begraafplaats leek. Er waren duizenden mensen op de been. Ik geloof dat ik de enige blanke was. Ik heb verder geen bleekneuzen gezien.

Intermezzo
Nee, die zitten allemaal in Hua Hin down town, bij de voor toeristen ingerichte stalletjes met veel te dure kleding met van die merkjes. Kunnen ze als ze thuis zijn net doen alsof ze duur zijn met een namaak Ralph Lauren of D&G polo'tje van 300 bath (veel te duur trouwens!! maar dat weten die soort toeristen niet). Al die toeristen lopen er hier mee, de sukkels. Verder heb je er gelukkig European-Thai- food. En dat kun je dan van een foto bestellen. Als je het geserveerd krijgt ziet er altijd anders uit...en is het ook maar de helft van wat op de foto staat.

De Aziatische sfeer op het feest was fantastisch. En ook de drukte, jeetje wat een menigte! Op verschillende tronen zaten monniken gebeden te bidden, geholpen door een microfoons en geluidinstallaties zo groot als een minibus. Het was er oorverdovend en je kon af en toe je lijf voelen trillen als je langs zo'n installatie liep. Enorm druk was het er ook bij de verschillende Boeddah-beelden en 'gouden ballen'. Overal werd wierrook gebrand, kaarsen ontstoken en bloemen en geld geofferd. Geld werd met kijpertjes aan touwen gehangen om vervolgens steeds hoger naar de nok van de tempel getrokken te worden. Mensen kochten bij de monniken bladgoud om de beelden en ballen mee te beplakken. Zo wordt de gouden laag op de beelden steeds dikker.
Overal en alles was verlicht met duizenden gekleurde lampjes.
Het was echt een feest om hier te zijn. Helaas was het maar even en heb ik het niet met m'n gezinnetje kunnen delen. Helaas had ik ook geen camera's mee!

De Thai houden naast van lekker eten ook erg van... kitsch. Althans, dat is mijn opinie.
Als het maar blinkt, lampjes heeft en mooie kleurtjes. Soms echt heel mooi, zoals in de kleding. Maar van sommige dingen zoals auto's en tempels maken ze hier een kermis. Opvallend en in schril contrast met onze ervaringen in Indonesie, zijn de vervoermiddelen hier redelijk tot erg goed. Zie je in Indonesie bijna alleen maar krotten rijden die allang op de sloop thuishoren, zo zie je hier de mooiste glimmende heilige en heiligste koeien rondrijden. Liefst met veel 'aufschmuck'.
Even een weetje; 'De achterspoiler is volgens mij hier uitgevonden.'
Ook vind je in de auto's dashboard-kleedjes, origineel wel te verstaan! (op maat en met logo, verkrijgbaar als extra optie bij de dealer)
Veel pick-ups zie je hier. Ook als taxi!
Twee bankjes achterin in de lengterichting van de auto geplaatst. Wel leuk, vooral de oudere, met de meest prachtige kleuren en schilderingen...maar eigenlijk zooo levensgevaarlijk! We hebben er al een paar ritjes mee gemaakt maar nemen nu alleen nog een gewonen gesloten auto als taxi. Als er iets gebeurt, nou dan ben je nergens meer.
De laadbak van de pickup is een populair vervoermiddel maar daarnaast ook een prima plek om met het gezin of vrienden de maaltijd te nuttigen, of om als slaapplaats te dienen. (Als ik nu merken ga noemen krijg ik misschien wel courtage)
Wat ik me ook van Indonesie herinner zijn de brommertjes, met de hele familie erop. ook kleine kindjes, staant tussen papa's of mama's benen, nog 3 achterop. het kan hier allemaal.

Zo, ik ga terug naar Sylvia, om nog even te lezen op de veranda. Ik ben begonnen in de Da Vinci Code, ik ben er meteen door gepakt. Ik heb al jaren geen tijd meer genomen om een boek te lezen. Nu geniet ik er echt van.
De vochtige tropenwarmte als een deken om mij heen en op de achtergrond de muziek van de insecten, krekels en gekko's.




Foto's lukken helaas nu niet.
We hopen in Chiang Mai (3 dgn)




PS

Lieve grote zus,
wat fijn voor je dat je zo genoten hebt van je weekeindje skieen. We zijn heel blij voor je!

Lieve collega's,
Jullie zijn toppers!

Beste Ans en Theo,
Jullie hebben een warm plekje in mijn hart.
Ik ben blij om te horen dat het goed met jullie gaat, zeker nu met jullie zoveel tegelijk te verwerken hebben. Ik denk aan jullie als ik straks mijn Shinga Beer drink!

  • 07 Februari 2006 - 19:37

    Seppo & Eugène:

    Heerlijke verhalen, we waren s'maandags na het weg brengen naar Schiphol totaal verrast. We hebben jullie nog steeds niet bedankt voor de fantastische kaart,die staat hier nu te pronken. Kunnen we in ieder geval dagelijks naar jullie kijken. Seppo & Eugène

  • 07 Februari 2006 - 19:41

    Rob Plugge:

    Zo te lezen doen jullie veel kennis op ik vind het erg fijn dat jullie na die moeilijke periode nu toch kunnen genieten van deze veel belovende trip. Ga zo door en geniet er van want dit kunnen ze jullie nooit meer af pakken

    gr rob en irma en kids

  • 07 Februari 2006 - 21:48

    Anton, Mireille En Yke:

    tjsa, ik heb mogen weer another day at the office...
    Leuk dat jullie zo genieten van alles in den vreemde. Liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wij gaan met ons 4 tjes een unieke reis maken van 4 maanden naar Thailand, Nieuw Zeeland, Australie en Maleisie. Het wordt vast onvergetelijk!!! :)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 108812

Voorgaande reizen:

29 Januari 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: