Dolphins and seals... wauw! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu Dolphins and seals... wauw! - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van emilesylviajaspermatthijs - WaarBenJij.nu

Dolphins and seals... wauw!

Door: Sylvia

19 Maart 2006 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

De wekker vroeg gezet, om 07.00 uur. Ik lig al vanaf 06.00 uur te wachten tot ie gaat, = vervelend. Uiteindelijk om om 08.15 allemaal gegeten om de boot van 08.30 te halen. dat kan natuurlijk nooit meer! Blijkt dat Emile de hele tjd 09.00 in z'n kop had...hmmm. Eenmaal in de haven aangekomen zien we de boot vertrekken. Emile krijgt twijfels of we dit wel moeten gaan doen met de jongens (paar uur op zee dobberend whale- or dophin watching). Na een bezoekje aan een infocenter (ook erg goed geregeld hier) komen we bij 'Dolphin-Encounter'. De meestal in de middag toenemende zuiderwind zorgt voor meer 'ups & downs' van de boot. The swell gifs a bigger chance to seasickness!!! (leuk voor de kinderen!). Omdat ze begrijpen dat we de vroegste boot hadden willen hebben informeert the boss of een andere boot voor Dolphin-watching nog aan de kade ligt. We kunnen nog mee en hij brengt ons in z'n Toyota customcruizer naar de boot.
De instructies voor de mensen die gaan zwemmen met de dolfijnen zit er net op (hoeven wij dus niet op te wachten!).
Het is een prachtig jacht en direct varen we de zee op. We blijven in de lang uitgestrekte baai. Matthijs vindt het maar vreemd dat we weer een lifejacket aan moeten en is opnieuw bang dat we gaan verdrinken. eenmaal wat verder off shore zien we al snel dolfijnen!! Vele zelfs!!
Ze hopsen en klotsen en duiken om ons heen. Ze zijn veel kleiner dan ik had verwacht, maar 't is erg leuk. Jasper gaat met Emile op 't voordek en Matthijs wil absoluut niet verder dan 't achterdek. Een boel video- en foto-opnames worden gemaakt. De dolfijnen zwemmen met de boot mee en maken soms grote sprongen uit het water, af en toe lijken ze te spelen. Emile staat met Jasper op de voorplecht, er zwemmen steeds dolfijnen voor de romp van het jacht uit! Het is een prachtig gezicht!
2 uur later gaan we weer terug richting shore en ondanks een pilletje zijn de jongens en ik een beetje misselijk. Emile daarentegen heeft nergens last van een doet zich tegoed aan de ginger-cookies die uitgedeelt worden.

Na een bammetje met worst aan de baai rijden we naar een uitzichtpunt met een prachtig uitzicht op Kailoura, de baaien en de bergen in het achterland. de zee lijkt soms helder blauw-groen van kleur. Ondanks dat Kaikoura een erg bekende plaats is, is ook dit stadje weer niet erg groot. Alles is op loopafstand zoals in de meeste stadjes en dorpjes hier. In Nederland zouden wij dit soort plaatsjes gewoon erg klein vinden. We rijden naar een andere baai waar een seal-colonie is. Er liggen er maar twee, maar toch...wel erg mooie dieren. de rest is zeker uit vissen. Ik kan me herinneren dat we Namibie aan de kust bij een zeehondenkolonie geweest waren waar er echt duizenden waren. Het was een stank van jewelste en het 'geblaf' was soms oorverdovend. Eventjes langs de kust gestruind, erg leuk en mooi met al die rotsen en de vele slakken e.d. die daar leven.

Daarna tijd voor boodschapjes en opnieuw is het erg laat geworden. Even ten noorden van Kaikoura stoppen we om te koken en te eten op weer een mooie plek, direct aan zee. Schitterend uitzicht! Ziet Jasper tijdens een hap rijst ineens een zeehond vlakbij!
Leuk! Met de verrekijker turen we langs de rotsachtige kust en dan zien we er meer en we denken in de verte ook pinguins te zien! Heerlijk, ik knap hier weer een beetje van op want ik had een ellendig humeur. Hier geniet ik van, een zeehond als verassing...fijn. Ook Jasper en Matthijs vinden het erg leuk. We voeren zeemeeuwen vanuit ons raampje. Ze vliegen tegen de wind in maar blijven gewoon op de plek en kijken op ons bord of er nog wat left-overs zijn.
Veel later dan de bedoeling was vertrekken we richting Picton. Morgen om 13.15 uur hebben we de overtocht gereserveerd naar het Noordereiland.
Rond 23.00 uur staan we zo'n 3 km voor Picton. De route onderweg was weer erg mooi, maar donker....tja, keuzes maken.

• 19 Maart 2006 - 10:44

Seppo & Eugène:

Nu al wauw, jullie weten meer als ons, het wordt spannend!